Ви їх бачили в дорогих інтер'єрах, в холах кращих готелів, залах і офісах відомих компаній. Вони часто зустрічаються на фото, їх люблять знімати у кіно, для них їдуть ретельні пошуки відповідної обстановки, роблять їх центром уваги, ретельно підбираючи особистості для композиції. Стільці. Датські стільці.

«У стільця не може бути «зворотного боку». Він повинен добре виглядати під будь-яким кутом». Почнемо наше розслідування про розвиток датського стільця з відомої фрази не менш відомого дизайнера Ханса Вегнера. Саме ця цитата повністю характеризує відношення данців до деталей і дрібниць в інтер'єрі.

Щоб зрозуміти сутність датського дизайну, треба народитися в Данії, але ми спробуємо вникнути в його суть, зафіксувавши увагу на так званому ДНК бренду і його трьох визначеннях:

  1. Якість і форма в центрі подій
  2. Рівноцінність естетики і функціональності.
  3. Турбота про користувача з витонченістю і скромністю.

Все, до чого торкалася рука майстрів цієї країни, ставало інструментом для підвищення якості життя її населення. Не дарма ж данців називають найщасливішою нацією в світі, тому що вони самі в цьому «винні».

Гільдії майстрів деревообробки

Контроль якості на державному рівні став результатом діяльності гільдії меблевиків на початку XVI століття. Протягом 400 років майстри штудіювали свої вміння та навички, дбайливо передаючи досвід новим поколінням, які, набравшись необхідного досвіду, зробили б реальний прорив в майбутньому.

Це і відбулося в середині XX століття. Однак, на його початку меблевики зрозуміли, що тепер їх впізнають на світовій арені, а значить, конкуренція з європейськими виробниками неминуча. І як ми вже знаємо сьогодні, конкурувати данці в світі дизайну і декору вміють.

Цікавий момент! На плечі гільдій була покладена місія розробляти стандарти якості виробів і проводити атестацію майстрів. Щоб стати частиною спільноти, претенденти підготовляли на суд комісії свої роботи. Саме ця традиція трансформувалася в щорічні виставки, де всі могли познайомитися з унікальними еталонними зразками меблів.

Ох, як важко було шанувальникам тонкої ручної роботи та виконання індивідуального переключитися на місцеве серійне виробництво. Але цього вимагала нещадна конкуренція і стрімке зростання будівель громадського призначення, які потребували якісних меблів.

Принципи датського дизайну в меблевій справі

Як ми визначили вище, головний принцип майстрів дизайну зі Скандинавії – це вільний доступ до якісних дизайнерських речей і їх масова поширеність. І в цьому суть «держави загального благоденства», щоб усім було добре і комфортно.

Поки ми не підібралися впритул до стільців, які сьогодні в центрі нашої уваги, пробіжимося по головним айсбергам дизайну північного народу.

Тотальність стилю

Говорячи про датський дизайн, найчастіше мають на увазі меблі. Але, крім них, сюди включають предметний дизайн і ландшафтне планування. Не навантажуючи прізвищами термінами, все культурне життя Данії тяжіє до спільного знаменника, де всі деталі виглядають частиною однієї концепції.

Цікавий момент! Ніхто з місцевих архітекторів і дизайнерів не ділили свою працю на престижний і негідний. Кожен з них міг з однаковим задоволенням і натхненням займатися розробкою дизайну нового театру або стільців для малогабариток. Як говорив Арне Якобсен, що майстрів хвилює сам акт творчості, і йому все одно, він створює хмарочос або звичайну ложку.

Ідея національного масштабу

Це неможливо пояснити, мабуть, треба народитися в Данії або прожити там пару десятиліть. Але сіверяни впевнені, що якісне оточення може виховати доброго громадянина. Це не було модою або трендовим плином – дизайн вийшов на рівень національної ідеології. Споживачем був середній клас, а не вище суспільство, як це можна спостерігати в інших культурах.

Цікавий момент! Починаючи з першої половини XX століття розроблялися проекти доступного житла, а для молоді проводилися курси з дизайну та естетики.

Пропаганда скандинавського стилю за кордоном

Щоб стати затребуваними на світовому ринку, скандинави радикально підходили до цього питання. За ініціативою Міністерства закордонних справ організовувалися пересувні масштабні виставки, які колесили практично по всьому світу. Але ласим шматком для данців був найпрестижніший ринок збуту – США.

Батько датського дизайну

Кааре Клінт – дизайнер, який не пішов шляхом експериментів, а зробив ставку на природний шлях еволюції в культурі датського народу. Завдання було просте – зберегти традиції і зробити зразки більш елегантними і обов'язково доступними для звичайних громадян. І тут всіх чекає несподіваний ефект – дизайн непідвладний часу і практично «не старіє».

Цікавий момент! Клінт виробив схему роботи для молодих фахівців. Спершу вони вивчали історію, вдивлялися у експонати, після переосмислення могли пробувати модифікувати предмети у відповідності з сучасними вимогами. Таким чином, світ отримував більш вдосконалену версію і раніше стильної і добротної речі.

Високі технології?

Їх у датському дизайні майже немає. Однак, щоб розробити технологію для виготовлення всесвітньо відомого стільця Вернера Пантона, у фахівців пішло 8 років праць. На цьому експерименти не закінчилися, і робота над складом пластику тривала після випуску виробу в продаж.

10 стільців, про яких потрібно обов'язково знати

Повернемося до історії дизайну та еволюції датських стільців. Знавці впевнені, що саме ця десятка увійшла в історію і залишається еталоном стриманого і консервативного скандинавського стилю. 

  1. The Faaborg Chair, Kaare Klint, 1914.
  2. J39 or ‘The People’s Chair’, Børge Mogensen, 1947.
  3. PK22, Poul Kjærholm, 1956.
  4. The Round Chair, Hans J. Wegner, 1949.
  5. NV45, Finn Juhl, 1945.
  6. The Ant, Arne Jacobsen, 1952.
  7. The Panton Chair, Verner Panton, 1967-68.
  8. Trinidad, Nanna Ditzel, 1993.
  9. The GJ chair, also known as the ‘Ribbon Chair’, Grethe Jalk, 1963.
  10. The Egyptian Folding Chair, Ole Wanscher, 1934.

Справді, багато спільного і в той же час кожен стілець особливий впізнаваний. Щоб побачити саму повну колекцію таких унікальних предметів меблів, варто відправитися в знаменитий Музей дизайну в Копенгагені.

Колекції стільців в Датському музеї дизайну

Це місце залишається освітнім центром для місцевих майстрів і виробників предметів дизайну, архітекторів і художників. Данці впевнені, що будь-яка промислова галузь повинна бути прекрасною, що, знайомлячи молодих фахівців з кращими світовими зразками дизайну, можна досягати нових вершин і вдосконалювати майстерність.

Чим приваблює музей? З 1985 року він зібрав у своїх стінах такі «скарби»:

  • колекції експонатів Західної Європи, Далекого Сходу і зокрема Данії з початку ХХ століття до наших днів;
  • бібліотека;
  • архіви.

Нескінченну кількість творів декоративного і прикладного мистецтва, зразки промислового дизайну захоплять будь-якого відвідувача своєю різноманітністю і стилем. Ще з 1930-х років в колекції музею «оселилися» китайські стільці епохи Мін, які активно надихали студентів і молодих ремісників. У їх числі був Ханс Вегнер, про нього ми детально розповімо нижче.

Моральна компенсація

Не судилося данцям подарувати світові геніальних і відомих художників і музикантів, тому мешканці Північної країни вирішили компенсувати недостачу чітким і впізнаваним стилем у всіх деталях культури і побуту. Мінімалізм і функціональність стали впізнаваною візитною карткою Скандинавії.

Ця активність відбилася на экспонатном утриманні музею, який згодом більшою мірою став демонструвати роботи місцевих талановитих дизайнерів, відсуваючи зарубіжних колег на другий план. В наслідок заклад розширив публіку завдяки вільному відвідуванню не тільки професіоналами, але й цінителями мистецтва.

Чудова вісімка

Датський дизайн зобов'язаний восьми відомим на весь світ дизайнерам. Їх імена часто зустрічаються в просторих залах Музею дизайну:

  • Арне Якобсен;
  • Ханс Дж. Вегнер;
  • Берге Могенсен;
  • Кааре Клінт;
  • Фін Юль;
  • Грета Ялк;
  • Поль Кьерхольм;
  • Вернер Пантон.

Про кожного з них ми розповімо докладніше, бо всі вони причетні до створення геніальних в своїй простоті і ексклюзивності датських стільців.

Ханс Вегнер

Творча особистість з загостреним почуттям громадського обов'язку – Вегнер займався створенням звичайних речей незвичайного якості. У 1943 році він презентував «китайський стілець», на створення якого його надихнула колекція портретів датських торговців, що сидять на китайських стільцях епохи династії Мін. Другий стілець авторства Ханса став ще відомішим - «Round Chair» був використаний в ефірі теледебатів передвиборної кампанії Джона Кеннеді і Річарда Ніксона. Після цього утворилася традиція фотографувати знаменитостей, які сидять на стільці, серед останніх був барак Обама. У загальній складності на цьому натхнення він створив 7 моделей, які прийшлися до душі широкій публіці.

Талановитий дизайнер в 1943 році відкрив своє бюро, де не тільки малював ескізи, але і з задоволенням брався за інструменти.

Цікавий момент! У період Другої світової війни можливості купити подарунки для близьких не було, тому заповзятливий дизайнер майстрував меблі. В результаті цієї практики з'явився набір дитячих меблів, який і сьогодні випускає компанія «Carl Hansen&Søn» під назвою «Peters Table&Chair».

Золотий вік данської модернізму

У п'ятдесяті роки стався пік датського модернізму. У Мілані регулярно проходила виставка Триєнале, перші призи на якій практично кожен раз відправлялися в Данію разом з їх талановитими творцями (у їх числі був і Ханс Вегнер). Серед яскравих стільців, які з'явилися в той період, були такі шедеври:

  • крісло-бик;
  • крісло-черепашка;
  • крісло-дельфін.

А як щодо стільця-камердинера Valet Chair? Будь-який чоловік скаже, що це геніально! Забули повісити піджак або светр в шафу – не біда, адже на такому стільці спинка виглядає як вішалка, а на бічних поперечинах можна «розвісити» шкарпетки.

Реверанс Баухаузу

Зручність і футуристичний дизайн комфортабельного крісла Flag Halyard Chair було черговим витком в історії датських стільців і зовнішнім виглядом зобов'язана школі Баухауза. Тут не було звичної дерев'яної рами, замість неї використані металеві трубки, на які дизайнер вирішив намотати 240 м морського каната.

Цікавий момент! Ідея для цієї моделі народилася на пляжі, коли дружина Вегнера доручила йому наглядати за дітьми. Щоб комфортно проводити час, майстер викопав у піску поглиблення анатомічної форми, а після переніс параметри на папір.

Загальне визнання

Розглядаючи роботи цього дизайнера, ми дивуємося їх лаконічності та дружності по відношенню до людського тіла. Кожен зразок забирав багато часу для ручної роботи, щоб у підсумку стати на потік, і радувати, як можна більше цінителів комфорту і простоти.

Оригінальні творіння Ханса Вегнера демонструють у рідному Тендері в музеї, названому на його честь, а також в масовій кількості в квартирах і будинках звичайних данців. До 78 років маестро активно працював і працював над новими ескізами. Після «виходу» на заслужений відпочинок все одно продовжував доглядати за молодими спеціалістами, що випускають у виробництво репліки його творінь. Підкреслимо з захопленням, що саме такий перебіг творчих подій і є справжнє визнання таланту видатного дизайнера.

Кааре Клінт

Цієї людини в світі мистецтва прийнято називати батьком сучасного датського дизайну. Крім цього гучного титулу дизайнер був професором академії витончених мистецтв, главою Школи меблевого дизайну, практикуючим декоратором і проектувальником. За тридцять років (1924-1954 рр.) активної роботи йому вдалося практично в повному обсязі оновити дизайн датських меблів, сформувавши звичку ретельно опрацьовувати деталі для максимальної функціональності.

Імениті шедеври

Його найвідоміше творіння стілець «Faaborg» був виготовлений для Музею художньої колонії в місті Фааборге в 1914 році. Дизайнер вирішив поєднувати те, що раніше не об'єднували в одне ціле – типове англійське крісло злилося з деталями античного клисмоса (грецького крісла). Фішка моделі полягала в її надзвичайній легкості та мобільності, адже крісло можна було без зусиль переміщати по залу.

Модерново і стильно виглядає створений в 1933 році розбірної стілець з підставкою під ноги «Сафарі» (Safari Footres). Прототипом були табірні портативні стільці, якими оснащувалися загони англійських офіцерів. Класичні статичні стільці відправлялися в нокдаун, так як Сафарі спритно збиралося з невеликої коробки в повноцінне комфортабельне місце для релаксу.

Цікавий момент! Перші екземпляри цієї моделі вирушили в інтер'єри колег. Його із задоволенням «прихистив» Арне Якобсен, так, як і сам обожнював простий і функціональний стиль. Сьогодні продано понад 100 тисяч одиниць стільця Сафарі.

Арне Якобсен

Цей дизайнер ввібрав у свої роботи всі кращі знання і гарний смак відомих архітекторів Данії з Датської королівської академії витончених мистецтв. У 1925 році до нього прийшла любов до модерну, а зустрів її молодий майстер на паризькій виставці, де допомагав у проектуванні і установці павільйону від фахівців данців.

Геніальні стільці від Арне

За 30 років кропіткої роботи Якобсен створив близько 300 виробів в індустріальному дизайні. Найвідомішим стільцем у світі прийнято вважати його кращу роботу – монолітний стілець «ANT» або як його частіше називають «стілець-муравей». Його родзинка була в тому, що спинка виробу (схожа на голову мурашки) плавно перетікала в сидіння, тобто вся робоча поверхня була створена з цільного листа фанери. Рекорди продажів зашкалювали – саме цей стілець розкуповували мільйонними «тиражами».

Гортаючи фото його шедеврів, хочеться стати господарем хоча б одного з них. Арне був «батьком» крісла-яйця, стільця-лебедя, стільця-жирафа та інших оригінальних і знакових для всього світу дизайну речей.

Щасливе яйце

У 1958 році Якобсена чекав тріумф його творчого шляху. Дизайнер спроектував і запустив у виробництво свою геніальну роботу – крісло яйце, яке стало проривом не тільки за візуальним параметрами, але і за технологією його виробництва. В основі використовували твердий цілісний пластиковий лист, посилений скловолокном. Каркас покривався меблевої піною, після чого обшивався м'якою оббивкою.

Цікавий момент! Щоб досягти ідеальної форми цього крісла, Арне Якобсен тестував прототип особисто, створюючи його з глини у своєму гаражі. І це йому вдалося, оскільки кожен, хто потрапляє в «обійми» яйця, захоплюється абсолютним комфортом всередині нього і простотою дизайну.

Витончений лебідь

Замовником всесвітньо популярного стільця-лебедя був респектабельний готель Radisson SAS Royal Hotel в Копенгагені. У 1958 році модель прикрасила зони очікування та кімнати переговорів в цьому мотелі та інших великих компаній, поступово розширивши горизонти впливу на інтер'єри будинків і квартир цінителів в Данії, а пізніше і по всьому світу.

Витончена форма крісла, плавні лінії спинки і підлокітників візуально нагадували силует лебедя. І це було продовженням тріумфальної ходи талановитого дизайнера в датській культурі з незгладимим відбитком на світовому рівні.

Берге Могенсен

Учень вже знайомого нам Кааре Клінта і випускник Датської королівської академії витончених мистецтв Берге Могенсен перейняв у свого вчителя любов і абсолютну прихильність до класичних форм. Його заслугою стала масова доступність предметів побуту та меблів для кожної людини незалежно від рівня доходу.

Іспанський стілець

В 2018 році всесвітньо відоме «іспанське крісло» відзначило своє 60-річчя. Spanish Chair і сьогодні випускається компанією, яка продовжує працювати за ескізами іменитого дизайнера. Стілець виготовлений з дубового масиву з сидінням і спинкою з сідельної шкіри.

Стілець J39

Самим впізнаваним виробом Берге став стілець J39 або як його ще називали «стілець для людей». Ця модель – еталон здорової застосування з надійним каркасом і комфортною вигнутою спинкою повністю створений з дубового масиву. Сидіння з світлого корду має злегка увігнуту форму, що ще раз підкреслює турботу данців про анатомічну відповідність предметів побуту.

Крісло Wingback

З 1963 року ця модель привертає увагу своїми нетиповими арочними елементами. Сидіння крісла у злегка занижене, підлокітники завидно елегантні, а підстава добротно стійка – ідеальний мікс для комфортного читання і безтурботного відпочинку. Каркас виготовляли з дуба або американського горіха, а оббивка могла бути найрізноманітнішою і підбиралася за індивідуальним запитом.

Фін Юль

«Зручний для людини стілець сам повинен бути людиною», - так говорив колега культових датських дизайнерів Фін Юль. Працюючи в парі з червонодеревником Нільсом Воддером, він робив акцент не незвичному жителям півночі функціональності і зручності, а саме на візуальному ефекті від його шедеврів.

Критика і визнання

Його найвідоміше біонічне крісло «Пелікан», яке увійшло в підручники з дизайну як еталон агрономіки, було жорстко розкритиковано, але це не завадило йому стати впізнанним і культовим предметом меблів родом зі Скандинавії.

Вождь

На одному з стільців Юля встиг посидіти король Данії Фредерік IX. Це сталося на виставці гільдії ремісників, коли монарх «присів» відпочити під прицілами фотокамер журналістів. Після заходу дизайнера запитали, як він назвав своє творіння. Фін Юль відповів, що тепер крісло потрібно називати королівським. Проте, один з журналістів зменшив амбіції майстра і дав шедевру прізвисько «Вождь».

Крісло NV45

Легке і повітряне, з м'якою спинкою, злегка відкинутою назад, просторим сидінням, підлокітниками витонченого вигину і повністю анатомічна форма крісла NV45 занурювали свого господаря в стан благоговіння і повного розслаблення. Каркас виробляли з стандартного добротному виробу дуба або американського горіха, а оббивка зі шкіри або тканини підбиралася на замовлення.

Поль Кьерхольм

Прагматичний перфекціоніст Поль Кьерхольм загострював свою увагу не тільки на формі і комфорті, але і на матеріалах, з якими він працював. Своїми творами він намагався об'єднати простір інтер'єру і світовідчуття людини в ньому. Класика, мінімалізм і неналежність часу і епохи – характерні риси виробів цього майстра.

Знакові стільці

Кращими роботами дизайнера вважають стілець модель PK91, крісло РК25и стілець PK9. Як можна помітити з лаконічних назв його шедеврів, дизайн у них був таким же стриманим і мінімалістичним. Не завжди зручні, але шалено стильні предмети меблів від Поля користувалися популярністю у самих завидних клієнтів і поціновувачів сучасного дизайну.

Почесне крісло PK22

Окрему увагу заслужила краща на думку світових експертів модель – крісло з багатою історією PK22. Майстер любив експериментувати з матеріалами і активно застосовував метал у виробництві своїх стільців і крісел. Цей елемент здавався йому благородним, надійним і сучасним.

В його шедевральному кріслі використані металеві ніжки, а полотно виготовляли з шкіри різних кольорів. Модель не знята з потоку і сьогодні, нещодавно компанія відзначила 60-річчя PK22, випустивши його з ніжками з патинованої темної сталі та спинкою та сидінням з нубука.

Грета Ялк

Нарешті в нашому списку з'явилася представниця прекрасної половини людства – Грета Ялк. Ця жінка-дизайнер була борцем і пропагандистською збереження індивідуальності у кожній роботі майстрів. Своїми експериментами і сміливими рішеннями в дизайні Грета підкорила серце критиків, які охрестили її видатним прикладом «сильного слабкої статі».

Легендарним стільцем авторства Грети став експериментальний зразок з гнучкої фанери під назвою «Shell». Неординарне виконання крісла нагадувало вміло складена орігамі.

Цікавий момент! Жінка дуже трепетно ставилася до своїх робіт, тому була категорично проти, щоб на них створювалися репліки навіть після того, як вона відійшла від справ. Учням з великими труднощами вдалося отримати дозвіл Грети Ялк на розміщення її ескізів в Музеї дизайну в Копенгагені.

Вернер Пантон

Цього неординарного дизайнерові варто приділити часу побільше. Можливо, для нього знадобилася б окрема стаття, але ми компактно і цікаво розповімо про саме головне. Вернер Пантон як проектувальник меблів стартував зі студії дизайну, яка належала вже знайомому нам Арне Якобсону. З усіх зібраних у нашій статті майстрів Вернер був на 100 % експериментатором, який зробив модерновий датський дизайн більш футуристичним і сучасним.

Схід зірки генія

Якщо запитати у людини, яка хоча б трохи цікавиться дизайном, який стілець в минулому столітті залишається самим популярним, то на розум йому прийде геніальне творіння стілець Пантон. Майстер довів, що підлокітники, спинка та інші деталі зовсім необов'язкові у виробництві комфортного та стильного стільця.

Цікавий момент! Після появи ідеї цього нестандартного виробу минуло довгих 7 років, поки дизайнер знайшов спосіб створити стілець. Він продовжував пошуки фабрики, яка б взялася за виробництво унікальної конструкції. У 1967 році компанія Herman Miller&Fehlbaum випустила перший примірник, а з 1999 року і по сей день легендарний стілець Пантон випускає компанія Vitra.

Гра з матеріалами

Дерево і інші прості матеріали мало цікавили Вернера. Для себе він назавжди обрав пластик, плексиглас, фіберглас, скло, сталь, пінорезину, поліпропілен і синтетичні волокна. Дещо несподівано для датського дизайну.

Створення нових моделей для дизайнера була наче гра. Він не любив штампи і банальності, не розумів, чому диван і журнальний столик обов'язково повинен бути у вітальні, а стілець виключно дерев'яним.“Сидіти на стільці повинно бути забавно і цікаво, як у грі”, – вважав Пантон.

Найкраще творіння

Cone Chair – стілець, який Вернер спроектував для оновлення дизайну ресторану в готелі Коп-igen on Funen. Малюючи його, майстер провів лінію спинки до упору, поки та не перелилася в ніжку. Стілець виглядав як перевернутий конус, і не міг не шокувати публіку новизною і нетиповістю ідеї.

Цікавий момент! Одного разу Cone Chair був виставлений у вітрині шоу-руму в Нью-Йорку. Довелося викликати поліцію, щоб відновити трафік поруч із закладом, так як всі, хто проїжджав мимо не могли повірити своїм очам.

Стільці для релаксу

Майстер дбайливо ставився до теми релаксу, тому в його колекціях часто зустрічалися крісла-гойдалки. Стілець DONDOLO був абсолютно іншим втіленням датського дизайну в стільцях геометричного стилю. Чотири кола, два з яких спинка і сидіння з м'якою оббивкою, а другі два одночасно виконують функцію ніжок і підлокітників.

Стілець RELAXER дизайнеру вдався як підлоговий гамак, в якому теж можна гойдатися. Жорсткий каркас з міцними ламелями і м'який незнімний матрац в різних колірних рішеннях був стильним і комфортним елементом меблів для будь-якої кімнати.

Всі враження в одній локації

Щоб насолодитися різноманітністю форм і геніальністю польоту фантазії датських дизайнерів повною мірою, правильніше всього відправитися в Копенгаген і відвідати Музей дизайну. Крім стільців в цьому місці можна насолодитися і іншими предметами меблів і побуту. Але самим захоплюючою пригодою з історії датських стільців буде відвідування гостинних місцевих жителів, які сяють від щастя. До зустрічі в наших нових публікаціях, підписуйтесь на нас в соціальних мережах і заглядайте в наш інтернет-магазин унікального дизайнерського декору, який ми з любов'ю створюємо в Україні!